toja27 כתב:אני רק אוסיף משהו בסוגריים, תנין ראיתי שכתבת מספר פעמים שהדת לא רציונלית , אז זה לא נכון הדת רציונלית מצד עצמה. השאלה המרכזית היא - מה היא תכלית החיים. לדת , יש תשובה אחרת מאשר לחילוניים ולכן המסקנות שלה שונות. יש להם רציונל והיגיון בתפיסת העולם שלהם.
כוונתי היא שהדת לא רציונלית במובן הזה שלא ניתן למדוד אותה בכלים אמפיריים שבאמצעותם ניתן להצביע על היתרונות (בין היתר) שלה.
ישנן הלכות שונות שעל פניו הן חסרות היגיון לחלוטין עבור החילוני הממוצע, ושלחלוטין לא ניתן להסבירן בדרך מוחשית ורציונלית, למשל: מדוע נישואי גבר לאחות אשתו (כאשר אשתו חיה) הינם בבחינת איסור ערווה מן התורה והוולד מיחסים אלו יחשב כממזר? ובכלל, האם ניתן למדוד ממזר במונחים מדעיים? כלומר אם ניקח ממזר ונשווה אותו ליהודי כשר - האם נראה מאפיינים שייחודיים רק לממזר? כמובן שלא. כחיזוק לכך, ידוע שממזר הוא לא ממזר כל זמן שלא הוכרז ככזה, והרבנות אף מנסה להימנע מלגלות על קיומם של ממזרים בכל מחיר כמעט. כך שברור שמעבר להיבט רוחני (כך ה' רוצה) אין כאן כלום ושום דבר ולכן בויכוח עם אדם חילוני גמור לא תקום לך טענה שתספק אותו.
ובגלל זה הדת היא כ"כ נוקשה: אדם לא יכול לבטל הלכות שנראות לו "לא הגיוניות" (או כדברי יוני ''להתאים למאה ה-21'') או לעקם עקרונות ייסוד בדת (צניעות למשל) רק כדי למשוך אליה את ציבור הלא-מאמינים, כי הדת עצמה היא בלתי ניתנת להסברה ברמה האמפירית - אתה מקיים מצוות כי כך נצטוות ולא כי זה הגיוני. לכן אתה לא יכול להתווכח עם יוני ולהסביר לו בצורה רציונלית עד כמה יהיה נורא זה לשבת במקומות מעורבים, נשים וגברים יחד. אתה גם לא תוכל להסביר לו מדוע שמירת שבת מהווה שלווה לנפש, כי מבחינתו ומבחינת רבים השלווה הזאת מתבטאת בכך שהם לא בעבודה ויש יום בשבוע שניתן ללכת בו לים, לבלות עם המשפחה וכו'.
מקווה שהנושא הובן
