המנהלים: jol9, Holiday_Armadillo, rc4991
roy1000 כתב:שועל, רציתי לשאול אותך משהו. אני מבין שאתה חרדי לשעבר, נכון?
האם לחרדי הממוצע בכלל אכפת שיש חילונים שעובדים בשבת? האם לחרדי המומצע בכלל אכפת מסיפור הרכבת או תחבורה ציבורית בשבת (בהנחה שלא תעבור בשכונות חרדיות)? או שזה סתם שיטה של החכ"ים החרדים לצור פילוג ומלחמות בין היהודים בשביל לשמור על הכוח שלהם?
Holiday_Armadillo כתב:למה שהוא יהיה פתוח?
כשאני גרתי בקיבוץ היה לנו שער חשמלי ותמיד היה שם מישהו שהיה אחראי על השער
לחברי הקיבוץ היה מפתח אלקטרוני בשביל לפתוח את השער ואורחים היו צריכים להתקשר לבן אדם שאותו הם באו לבקר בשביל שייתן אישור שהוא באמת מודע לביקור ו/או לאנשים
roy1000 כתב:שועל, רציתי לשאול אותך משהו. אני מבין שאתה חרדי לשעבר, נכון?
האם לחרדי הממוצע בכלל אכפת שיש חילונים שעובדים בשבת? האם לחרדי המומצע בכלל אכפת מסיפור הרכבת או תחבורה ציבורית בשבת (בהנחה שלא תעבור בשכונות חרדיות)? או שזה סתם שיטה של החכ"ים החרדים לצור פילוג ומלחמות בין היהודים בשביל לשמור על הכוח שלהם?
שועל כתב:התשובה היא כן. החרדי הממוצע חרד מאי הצביון היהודי של המדינה, וכדרכה של היהדות שרובה בנויה על חששות וגדרות הלכתיים מרחיקי לכת, הוא רואה בכל פרצה קטנה משהו שיכול לדרדר את שמירת השבת במדינה באופן כללי. זו צורת החשיבה של החרדי הממוצע.
אבל ברור שהחרדי הממוצע ניזון משטיפות מוח של רבנים, מערכות תקשורת וחינוך, ולרוב לא ממש חושב באופן עצמאי. החרדים כפרטיים (לא כולם, רובם) הרבה יותר רציונליים מחשבתית מהאופן שבו הם חיים ומקו המחשבה הבסיסי שהסביבה מכתיבה להם. קיים פער מוזר בין החרדים כציבור לחרדים כיחידים, שאני מקווה שהוא ייסגר ברבות הימים...
אם תתפוס שיחה עם אדם חרדי, ותסביר לו בהיגיון שהעולם קצת יותר מורכב מהאופן הקיצוני וההלכתי החד משמעי שהוא מכיר, ואת המשמעויות הרחבות יותר של הדברים, הוא מניסיון יבין את זה ויקבל את זה.
roy1000 כתב:שועל כתב:התשובה היא כן. החרדי הממוצע חרד מאי הצביון היהודי של המדינה, וכדרכה של היהדות שרובה בנויה על חששות וגדרות הלכתיים מרחיקי לכת, הוא רואה בכל פרצה קטנה משהו שיכול לדרדר את שמירת השבת במדינה באופן כללי. זו צורת החשיבה של החרדי הממוצע.
אבל ברור שהחרדי הממוצע ניזון משטיפות מוח של רבנים, מערכות תקשורת וחינוך, ולרוב לא ממש חושב באופן עצמאי. החרדים כפרטיים (לא כולם, רובם) הרבה יותר רציונליים מחשבתית מהאופן שבו הם חיים ומקו המחשבה הבסיסי שהסביבה מכתיבה להם. קיים פער מוזר בין החרדים כציבור לחרדים כיחידים, שאני מקווה שהוא ייסגר ברבות הימים...
אם תתפוס שיחה עם אדם חרדי, ותסביר לו בהיגיון שהעולם קצת יותר מורכב מהאופן הקיצוני וההלכתי החד משמעי שהוא מכיר, ואת המשמעויות הרחבות יותר של הדברים, הוא מניסיון יבין את זה ויקבל את זה.
תודה, אני מתקשה קצת להבין את כל הגישה הזו של כפיה דתית כי היהדות היא הרי לא דת מסיונרית. אני לא מבין מאיפה החרדים הביאו את הבסיס ההלכתי לרעיון של לכפות על אחרים לשמור שבת?
שועל כתב:היהדות היא לא דת מסיונרית מההיבט הזה שהיא לא דורשת מבני כל העמים לקבל על עצמם את הדת היהודית, וגם לא דורשת ממאמיניה לפעול בצורה אקטיבית על מנת לצרף נפשות לעם היהודי מבני עמים אחרים. למרות שגם כאן צריך לסייג ולומר שעל פי היהדות חייו של אינו יהודי כל זמן שלא התגייר, פחותים בהרבה מזה של היהודי (לדוגמה, על פי ההלכה היהודית גוי שחייב אפילו פרוטה ליהודי ולא משלם אותה- בית הדין צריך לגזור עליו מיתה). בנוסף, היהדות כן מכוונת לכך שבסופו של דבר היהדות תשלוט בכל העולם ובני כל העמים יכירו בה, רק שהיא לא דורשת לפעול למען כך בצורה אקטיבית (כמו אצל האיסלאם וחלק מהנצרות), אלא מכוונת לכך שזה יקרה בבוא המשיח.
לגבי כל מי ששייך לעם היהודי, היהדות לא רק דורשת לכפות עליו לקיים את כל מצוותיה, אלא אף גוזרת מיתה על כל אחד שלא מקיימן בחלק מהמצוות, ובחלקן האחר גוזרת עונשים אחרים כגון מלקות. לא מדובר על פרשנות הלכתית, אלו ציווים של התנ"ך בעצמו (לדוגמה: "מחלליה (של השבת) מות יומת" וכנגד זה "גוי ששבת חייב מיתה"). אני אהיה הוגן ואדגיש שיש אמרה תלמודית שאומרת שבית דין שהרג אדם אחד פעם ב70 שנה, היה נחשב ל"בית דין קטלני", אז כנראה שבפרקטיקה היו נמנעים מהריגה של חוטאים, אבל ההרתעה והכפייה כן קיימות.
roy1000 כתב:שועל כתב:היהדות היא לא דת מסיונרית מההיבט הזה שהיא לא דורשת מבני כל העמים לקבל על עצמם את הדת היהודית, וגם לא דורשת ממאמיניה לפעול בצורה אקטיבית על מנת לצרף נפשות לעם היהודי מבני עמים אחרים. למרות שגם כאן צריך לסייג ולומר שעל פי היהדות חייו של אינו יהודי כל זמן שלא התגייר, פחותים בהרבה מזה של היהודי (לדוגמה, על פי ההלכה היהודית גוי שחייב אפילו פרוטה ליהודי ולא משלם אותה- בית הדין צריך לגזור עליו מיתה). בנוסף, היהדות כן מכוונת לכך שבסופו של דבר היהדות תשלוט בכל העולם ובני כל העמים יכירו בה, רק שהיא לא דורשת לפעול למען כך בצורה אקטיבית (כמו אצל האיסלאם וחלק מהנצרות), אלא מכוונת לכך שזה יקרה בבוא המשיח.
לגבי כל מי ששייך לעם היהודי, היהדות לא רק דורשת לכפות עליו לקיים את כל מצוותיה, אלא אף גוזרת מיתה על כל אחד שלא מקיימן בחלק מהמצוות, ובחלקן האחר גוזרת עונשים אחרים כגון מלקות. לא מדובר על פרשנות הלכתית, אלו ציווים של התנ"ך בעצמו (לדוגמה: "מחלליה (של השבת) מות יומת" וכנגד זה "גוי ששבת חייב מיתה"). אני אהיה הוגן ואדגיש שיש אמרה תלמודית שאומרת שבית דין שהרג אדם אחד פעם ב70 שנה, היה נחשב ל"בית דין קטלני", אז כנראה שבפרקטיקה היו נמנעים מהריגה של חוטאים, אבל ההרתעה והכפייה כן קיימות.
אבל סיפור שמירת השבת לא תקף לחילונים, נכון? הרי החילונים הם תינוקות שנשבו לא? אז עדיין צריך לכפות עליהם שמירת שבת? זה לא כמו גויים?
Holiday_Armadillo כתב:שועל, מאיפה שאתה בא, מה התפיסה לגבי גיהנום? יש? אין? כי הבנתי שזה תפיסה נוצרית יותר מיהודית
שועל כתב:Holiday_Armadillo כתב:שועל, מאיפה שאתה בא, מה התפיסה לגבי גיהנום? יש? אין? כי הבנתי שזה תפיסה נוצרית יותר מיהודית
המושג "עולם הבא" על החלק הטוב והרע שבו ו"גיהנום" מופיע כבר בתחילת תקופת המשנה שזה עוד לפני הנצרות. הוא אכן לא מופיע במקרא. כמובן שמושג דומה היה קיים עוד לפני הנצרות והיהדות אצל עובדי אלילים. גם למושג "עולם הבא" יש שתי כוונות, כשלעתים הכוונה לאחר המיתה ולעתים הכוונה לאחר בוא המשיח.
יש אסכולות בעולם היהודי שגורסות שכל התיאורים שמוזכרים לגבי העונשים בעולם הבא הם רק כדי להמחיש את חומרת הסבל לפי ההבנה של בני האדם, אבל בעצם העולם הבא הוא עולם שכולו רוחניות שמי שהורגל אליה בעולם הזה יהנה ממנה מאוד בעולם הבא, ומי שלא יסבול סבל נוראי.
שועל כתב:Holiday_Armadillo כתב:שועל, מאיפה שאתה בא, מה התפיסה לגבי גיהנום? יש? אין? כי הבנתי שזה תפיסה נוצרית יותר מיהודית
המושג "עולם הבא" על החלק הטוב והרע שבו ו"גיהנום" מופיע כבר בתחילת תקופת המשנה שזה עוד לפני הנצרות. הוא אכן לא מופיע במקרא. כמובן שמושג דומה היה קיים עוד לפני הנצרות והיהדות אצל עובדי אלילים. גם למושג "עולם הבא" יש שתי כוונות, כשלעתים הכוונה לאחר המיתה ולעתים הכוונה לאחר בוא המשיח.
יש אסכולות בעולם היהודי שגורסות שכל התיאורים שמוזכרים לגבי העונשים בעולם הבא הם רק כדי להמחיש את חומרת הסבל לפי ההבנה של בני האדם, אבל בעצם העולם הבא הוא עולם שכולו רוחניות שמי שהורגל אליה בעולם הזה יהנה ממנה מאוד בעולם הבא, ומי שלא יסבול סבל נוראי.
Holiday_Armadillo כתב:שועל כתב:Holiday_Armadillo כתב:שועל, מאיפה שאתה בא, מה התפיסה לגבי גיהנום? יש? אין? כי הבנתי שזה תפיסה נוצרית יותר מיהודית
המושג "עולם הבא" על החלק הטוב והרע שבו ו"גיהנום" מופיע כבר בתחילת תקופת המשנה שזה עוד לפני הנצרות. הוא אכן לא מופיע במקרא. כמובן שמושג דומה היה קיים עוד לפני הנצרות והיהדות אצל עובדי אלילים. גם למושג "עולם הבא" יש שתי כוונות, כשלעתים הכוונה לאחר המיתה ולעתים הכוונה לאחר בוא המשיח.
יש אסכולות בעולם היהודי שגורסות שכל התיאורים שמוזכרים לגבי העונשים בעולם הבא הם רק כדי להמחיש את חומרת הסבל לפי ההבנה של בני האדם, אבל בעצם העולם הבא הוא עולם שכולו רוחניות שמי שהורגל אליה בעולם הזה יהנה ממנה מאוד בעולם הבא, ומי שלא יסבול סבל נוראי.
אבל ההגדרה המודרנית לגיהנום עם השטן וכל זה, קיימת גם ביהדות?
שועל כתב:Holiday_Armadillo כתב:שועל כתב:Holiday_Armadillo כתב:שועל, מאיפה שאתה בא, מה התפיסה לגבי גיהנום? יש? אין? כי הבנתי שזה תפיסה נוצרית יותר מיהודית
המושג "עולם הבא" על החלק הטוב והרע שבו ו"גיהנום" מופיע כבר בתחילת תקופת המשנה שזה עוד לפני הנצרות. הוא אכן לא מופיע במקרא. כמובן שמושג דומה היה קיים עוד לפני הנצרות והיהדות אצל עובדי אלילים. גם למושג "עולם הבא" יש שתי כוונות, כשלעתים הכוונה לאחר המיתה ולעתים הכוונה לאחר בוא המשיח.
יש אסכולות בעולם היהודי שגורסות שכל התיאורים שמוזכרים לגבי העונשים בעולם הבא הם רק כדי להמחיש את חומרת הסבל לפי ההבנה של בני האדם, אבל בעצם העולם הבא הוא עולם שכולו רוחניות שמי שהורגל אליה בעולם הזה יהנה ממנה מאוד בעולם הבא, ומי שלא יסבול סבל נוראי.
אבל ההגדרה המודרנית לגיהנום עם השטן וכל זה, קיימת גם ביהדות?
קיימת
זו הגדרה מודרנית?
rc4991 כתב:שועל כתב:Holiday_Armadillo כתב:שועל, מאיפה שאתה בא, מה התפיסה לגבי גיהנום? יש? אין? כי הבנתי שזה תפיסה נוצרית יותר מיהודית
המושג "עולם הבא" על החלק הטוב והרע שבו ו"גיהנום" מופיע כבר בתחילת תקופת המשנה שזה עוד לפני הנצרות. הוא אכן לא מופיע במקרא. כמובן שמושג דומה היה קיים עוד לפני הנצרות והיהדות אצל עובדי אלילים. גם למושג "עולם הבא" יש שתי כוונות, כשלעתים הכוונה לאחר המיתה ולעתים הכוונה לאחר בוא המשיח.
יש אסכולות בעולם היהודי שגורסות שכל התיאורים שמוזכרים לגבי העונשים בעולם הבא הם רק כדי להמחיש את חומרת הסבל לפי ההבנה של בני האדם, אבל בעצם העולם הבא הוא עולם שכולו רוחניות שמי שהורגל אליה בעולם הזה יהנה ממנה מאוד בעולם הבא, ומי שלא יסבול סבל נוראי.
אז אתה בעצם אומר שיכול להיות שבן אדם לא אוהב/מתחבר לדת אבל כן מקיים אותה יסבול בכל מקרה בעולם הבא? אין בזה הרבה הגיון
שועל כתב:rc4991 כתב:שועל כתב:Holiday_Armadillo כתב:שועל, מאיפה שאתה בא, מה התפיסה לגבי גיהנום? יש? אין? כי הבנתי שזה תפיסה נוצרית יותר מיהודית
המושג "עולם הבא" על החלק הטוב והרע שבו ו"גיהנום" מופיע כבר בתחילת תקופת המשנה שזה עוד לפני הנצרות. הוא אכן לא מופיע במקרא. כמובן שמושג דומה היה קיים עוד לפני הנצרות והיהדות אצל עובדי אלילים. גם למושג "עולם הבא" יש שתי כוונות, כשלעתים הכוונה לאחר המיתה ולעתים הכוונה לאחר בוא המשיח.
יש אסכולות בעולם היהודי שגורסות שכל התיאורים שמוזכרים לגבי העונשים בעולם הבא הם רק כדי להמחיש את חומרת הסבל לפי ההבנה של בני האדם, אבל בעצם העולם הבא הוא עולם שכולו רוחניות שמי שהורגל אליה בעולם הזה יהנה ממנה מאוד בעולם הבא, ומי שלא יסבול סבל נוראי.
אז אתה בעצם אומר שיכול להיות שבן אדם לא אוהב/מתחבר לדת אבל כן מקיים אותה יסבול בכל מקרה בעולם הבא? אין בזה הרבה הגיון
למה אין בזה היגיון? החיבור והאהבה לדת הם חיובים מפורשים בפני עצמם, שמוזכרים למשל בפסוקי קריאת שמע. היהדות זה לא דבר טכני.
חוץ מזה איפה אתה בדיוק מחפש היגיון? חסרים דברים לא הגיוניים ביהדות?
rc4991 כתב:שועל כתב:rc4991 כתב:שועל כתב:Holiday_Armadillo כתב:שועל, מאיפה שאתה בא, מה התפיסה לגבי גיהנום? יש? אין? כי הבנתי שזה תפיסה נוצרית יותר מיהודית
המושג "עולם הבא" על החלק הטוב והרע שבו ו"גיהנום" מופיע כבר בתחילת תקופת המשנה שזה עוד לפני הנצרות. הוא אכן לא מופיע במקרא. כמובן שמושג דומה היה קיים עוד לפני הנצרות והיהדות אצל עובדי אלילים. גם למושג "עולם הבא" יש שתי כוונות, כשלעתים הכוונה לאחר המיתה ולעתים הכוונה לאחר בוא המשיח.
יש אסכולות בעולם היהודי שגורסות שכל התיאורים שמוזכרים לגבי העונשים בעולם הבא הם רק כדי להמחיש את חומרת הסבל לפי ההבנה של בני האדם, אבל בעצם העולם הבא הוא עולם שכולו רוחניות שמי שהורגל אליה בעולם הזה יהנה ממנה מאוד בעולם הבא, ומי שלא יסבול סבל נוראי.
אז אתה בעצם אומר שיכול להיות שבן אדם לא אוהב/מתחבר לדת אבל כן מקיים אותה יסבול בכל מקרה בעולם הבא? אין בזה הרבה הגיון
למה אין בזה היגיון? החיבור והאהבה לדת הם חיובים מפורשים בפני עצמם, שמוזכרים למשל בפסוקי קריאת שמע. היהדות זה לא דבר טכני.
חוץ מזה איפה אתה בדיוק מחפש היגיון? חסרים דברים לא הגיוניים ביהדות?
כי זה בעצם מרחיק כל מי שלא מתחבר לזה
אני לדוגמא לא נהנה מזה כרגע, אז למה לי להמשיך לסבול אם אסבול גם אחר כך?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־9 אורחים