A.Parker כתב:Jack55 כתב:A.Parker כתב:Jack55 כתב:A.Parker כתב:אני לא רואה בעיה רצינית בדרך הלמידה הזאת ולא מבין את אלה שמתלוננים. שינון זה פחות או יותר הדרך ללמוד חומר חדש ואתה "תקיא" את החומר גם באוניברסיטה. זה שלא זוכרים את רוב החומר אחר כך זו בעיה אחרת, אבל ללמוד את החומר ולענות עליו אחר כך במבחן זו הדרך ללמוד ולבחון אותך על החומר. אני מפרש את התלונות האלה של תלמידים והוריהם בשנים האחרונות בעיקר כרמת פינוק כללית שעלתה בעשור האחרון בכל התחומים אצל ילדים (כשהאחריות מוטלת על אותם הורים שמחנכים אותם לזה), וחינוך זה רק אחד מהם. אנשים מצפים שחווית הלימוד תהיה קסומה וללא קשיים. אפשר לחשוב כבר כמה סבל יש בבתי הספר והתיכונים.
הדבר העיקרי שהייתי משנה זה להרחיב בתיכון את המגמות השונות ולהעמיק אותן, הן בתוכן והן במספר השעות. כלומר, להפוך את המגמות למעין "בית ספר מקצועי" בו התלמיד בוחר תחום שמעניין אותו ומקבל כלים מעשיים או לימודיים ברמה שתקרב אותו מאוד לעבודה/למידה של אותו תחום לאחר התיכון.
בכל מקרה, אני התכוונתי שאולי נתנו פה שמות חדשים ומרשימים יותר לשיעורים שכבר היו קיימים פחות או יותר, או שהכותרות שלהם לא מעידות על תוכן השיעור בפועל.
הפסקה הראשונה שלך לא ממש רצינית ומעידה על כך שאתה כנראה לא כל כך יודע מה הולך במערכת החינוך ובחומר הלימוד השנתי בתיכונים.
"אפשר לחשוב כמה סבל יש" - הבאתי לך דוגמה שממוצע הבגרות בלשון הוא מתחת ל65, אז זה לא אומר מבחינתך שבאמת יש פה משהו דפוק מבחינת המערכת החינוכית?
זאת בעיה קשה מאוד שכל התלמידים מתלוננים עליה כבר תקופה ארוכה ולא עושים עם זה כלום, אולי אתה לא יודע מה נושאי וחומר הלימוד ובגלל זה זאת דעתך, אבל אני יכול להגיד לך שיש הבדל גדול בין שינון לבין להקיא חומר שלא יועיל\יעזור לך בשום בדרך בהמשך החיים.
במקום שישתמשו בטכנולוגיה ובכל הדרכים המצוינות שיש לנו היום, אנחנו עדיין תקועים באותה שיטת לימוד מחורבנת של לפניי 30 שנה שאז לא היו את כל הדברים שיש היום ונותנים לנו לקרוא מאות עמודים בשביל מבחן בהיסטוריה.
בנוגע למגמות אני מאוד מסכים איתך ואני יכול לתת דוגמה אישית שאצלי במקיף אפשר לבחור 2 מגמות (וחשוב לציין שיש מבחר גדול מאוד של מגמות בכל מיני נושאים) וזה חלק גדול מאוד מהמערכת האישית.
לצורך העניין שתי המגמות שאני בחרתי תופסות לי 15 שעות שבועיות במערכת האישית, שזה המון יחסית.
בגדול מה שרציתי להגיד זה שאולי בגילאים האלה כרגע מנסים לשלב דברים כאלה, אבל בתיכון ובחטיבה המצב נשאר אותו דבר והוא על הפנים בכל מה שנוגע להעברת התוכן הלימודי לתלמיד.
אני לא יודע אם כמו בתיכון שלי המגמות משולבות בצורה כל כך טובה גם בשאר התיכונים אז נשאיר את זה בצד, אבל אם מסתכלים על המקצועות העיקריים (לדוגמה לשון והיסטוריה) אז שיטת הלימוד שם היא רעה ומתישה מאוד (ובעיקר לא תעזור לך בהמשך).
צודק, אני בן 70 ולא יודע איך לומדים בבתי הספר ובתיכונים, נו באמת. הבגרות בלשון מוגזמת גם בעיני, אבל דווקא שם יש פחות שינון ויותר ניתוח משפטים ותרגול כתיבה. אז הממוצע בבגרות הזו עומד על 65, זה אומר שבגרויות זה ממש קשה ומלא סבל? אני בקושי השקעתי בתיכון (לא עשיתי שיעורי בית ולבגרויות למדתי כמו אל מבחן רגיל שפשוט מכיל יותר חומר) ועדיין הממוצע שלי גבוה. אז אולי הלך לי יותר בקלות או משהו, אבל גם אם כן זה אמור להתקזז אם תלמיד ישקיע קצת יותר ממה שהשקעתי. זה ממש לא סבל מטורף וקצת מצחיק לשמוע ממך הטפות על זה כשעוד לא נבחנת בכלל.
עכשיו אשמח לשמוע ממך איזה שימוש צריך לעשות בטכנולוגיה של היום שתהווה שיפור גדול לעומת שיטת הלימוד הנוראית כיום?
כמובן שלא באמת התכוונתי שאתה לא יודע, אלא שאולי אתה לא יודע מה הם נושאי וחומרי הלימוד העמוסים שיש בשנים האחרונות.
בנגוע לבגרות בלשון, זאת בדיוק הנקודה שבעיניי זה לא אמור להיות כזה מוגזם וקשה עבור תלמידים, וכן אני חושב שזה שהציונים כל כך נמוכים בקטע מחריד זה מעיד על כך שיש משהו דפוק ושתלמידים באמת מתקשים.
וגם הציונים שלי גבוהים וטובים (אפילו מאוד), אבל זה בגלל שלא זלזלתי ובגלל שאני טוב בלימודים, אבל עדיין אני מותח ביקורת באופן כללי על שיטת החינוך גם כשהציונים שלי טובים, אני פשוט לא חושב שזה צריך להיות ככה.
אולי עוד לא נבחנתי בבגרויות אבל קודם כל שמעתי אין ספור ביקורות על כך שזה הרבה יותר מתיש וקשה ממה שזה צריך להיות, גם מחברים שלי שעכשיו שמיניסטים.
ובלי קשר אם נסתכל באופן כללי, גם שנה שעברה במקצוע כמו היסטוריה לצורך העניין לא העבירו לנו בצורה טובה את החומר הנלמד וההתכוננות למבחנים הייתה סתם לקרוא סיכומים על גבי סיכומים בלי בכלל להבין או לזכור משהו.
שמע בנוגע לטכנולוגיה זה דיון כל כך עמוק וארוך, יש המון שיטות לאיך אפשר להשתמש בה בשביל לעניין יותר את התלמיד ובשביל להעביר את החומר הנלמד בצורה יותר טובה.
לדוגמה, בעיניי במקום להיכנס לכיתה לדבר קצת ולהכתיב סיכומים, אפשר לעלות בכיתה שאלה כלשהי ולתת לתלמידים לחפש כל מיני תשובות או דברים שיעזרו לנימוק התשובה דרך האינטרנט בטלפון ואחריי כמה דקות לעשות על זה דיון בכיתה.
וזה סתם דוגמה הכי בקטנה שיש שעכשיו עלתה לי מהראש, אני חושב שיש באמת המון שיטות טובות שלא משתמשים בהם שכוללות את הטכנולוגיה המפותחת, וזה חבל מאוד כי תכלס זה פוגע בעיקר בתלמיד ובנוער.
1. הבאת את הציונים בלשון, אבל זה לא מצדיק השלכה שלהם על שאר המקצועות. וכמו שכבר אמרתי - אם כבר הבגרות בלשון לא כוללת שינון אלא ניתוח וכתיבה.
2. כנראה שאותם חברים שלך בכיינים/מפונקים (סבירות גבוהה, הדור הנוכחי בלתי נסבל בקטע הזה) כי הבגרויות סבירות לגמרי. ממש לא משהו לפחד ממנו.
3. נתת דוגמא בהיסטוריה, אז רק שתדע שגם אצלי בהיסטוריה ואזרחות היה מורה (בשניהם) שהבריז (אשכרה ככה) מרוב השיעורים ולא כל כך למדנו במהלך השנה. עדיין הצלחנו ללמוד טוב כי בסופו של דבר מדובר בקריאת טקסט. בהיסטוריה אפילו הרחבתי ל-5 יחידות, והצטרפתי להרחבה רק איזה שבועיים לפני המבחן. הוצאתי שם אחלה ציון בסוף.
4. אני בכוונה רוצה שתיתן דוגמאות, שאתה כל כך מתעקש שיש כדי להעביר את החומר בצורה נכונה. זה נהיה מן טרנד כזה לבקר את שיטת הלימוד, להגיד שיש מלא דרכים עדיפות ולא לספק כאלה. מסקנה: כמעט אין כאלה, אם בכלל.
5. ההצעה שלך היא תמימה במקרה הטוב. כמה ישתפו בכלל עם המורה שלהם פעולה בדבר הזה? ועוד יהיה להם זמן להיכנס לפלאפון (כאילו הם לא גולשים בו גם ככה) כדי לקרוא מידע? לא יקרה בחיים.
6. שוב, כמו שאמרתי, אשמח שתיתן דוגמאות מוחשיות כי בינתיים זו בעיקר התבכיינות של הדור הנוכחי על שיטה שאולי משעממת אבל הגיונית
אתה פשוט סתם אומר דברים, לא אמרתי שהבגרויות עצמן קשות, אמרתי שמערכת החינוך ושאיך מעבירים את החומר לתלמידים רעה מאוד ולכן זה מקשה על התלמידים ללמוד וסתם יוצר עומס יתר מיותר.
ולא הבנתי מה הקשר "חברים שלך", כתבתי לך שרוב הנוער חושב ככה, זה מרגיש אנחנו תקועים בעבר במקום להשתמש במתנה הזאת שכולנו קיבלנו שקוראים לה טכנולוגיה מפותחת.
כל הזמן עסוקים בלרדת על הדור הנוכחי ולחפש רק את הרע, אבל בעצם לא מסתכלים באופן כללי ולא חושבים שאולי הכל בכלל מתחיל ממערכת החינוך הכושלת שיש לנו.
ובלי קשר אתה לא מנסה להבין מה שאני אומר, הביקורת הזאת לא באה רק מהתלמידים, היא באה גם הרבה מהמורים עצמם שכבר הבינו ששיטת הלימוד כאן היא רעה.
בנוגע להיסטוריה אני יכול לתת לך דוגמה אישית שלי - שנה שעברה הכיתה שלי לא למדה היסטוריה, היה לנו את המורה הכי דפוק שיש (יש מצב שאפילו יותר משלך), הוא היה פשוט נכנס לכיתה נותן לכולם להיות בטלפונים והתחיל לכתוב על הלוח סיכומים בלי לנסות להסביר.
רוב הכיתה קיבלה ציונים מאוד נמוכים, כי לא משנה מה אתה לא יכול פשוט ללמוד כמו תוכי, אתה צריך מישהו שיסביר לך את הבסיס ואת הנושא עצמו, בטח במקצוע כמו היסטוריה שהוא מאוד מורכב, עמוס וארוך.
אז אני לא יודע מה היה איתך אבל זה ממש אבל ממש לא בסהכ קריאת טקסט, זה עשרות נושאים שפשוט צריך לזכור בעל פה ולפרט עליהם ולדעת בדיוק מה לכתוב.
הדבר היחיד שדומה לטקסט הוא הקטע מקור שיש במבחנים, חוץ מזה זה הכל טונות של נושאים שצריך לזכור את כולם כי הרי אתה לא יודע איזה שאלות בדיוק תקבל במבחן עצמו.
הטכנולוגיה זה לא משהו שאפשר לשנות בקלות, צריך להתחיל להטמיע את זה במערכת החינוך לאט לאט עד שזה יתפס ולהתחיל להכשיר מורים להשתמש בשיטות ובאמצעים האלה.
מצטער מאוד שאני לא עוסק בנושא הזה ושלא עולות לי דוגמאות עכשיו לראש, אבל לכתוב "כמעט אין כאלה, אם בכלל" זה פשוט לא נכון ולא חכם, כי הרי כולם יודעים (וגם המורים עצמם) שיש המון דרכים ופשוט לא משתמשים בהם.
בנוגע למה שכתבתי זאת סתם הייתה דוגמה שולית אבל אחת כזאת שגם יכולה לעבוד, תלמידי תיכון הם לא ילדים קטנים ואם נותנים להם עבודה עם הטלפונים בשיעור הם יעשו אותה, הכל תלוי בגישה של המורה ובאיך שהוא מעביר את זה לתלמידים שלו.
ובלי קשר, הרי תחשוב כל מה שאנחנו לומדים באזרחות ובהיסטוריה יש במחשב ובאינטרנט בלחיצת כפתור, זה שיטות לימוד שהיו לפני הרבה שנים כאשר לא היה גוגל ולא היה את כל האינטרנט.
עכשיו צריך לדעת לנווט את כל המידע שיש באינטרנט לשיטות לימוד אחרות, לגרום לתלמידים לחפש דברים דרך המתנה הזאת שהם קיבלו (אינטרנט) בצורה שתגרום להם לפתוח את הראש ולחשוב לעמוק.
מה במקום זה עושים? גורמים לנו להעתיק סיכומים כל היום בלי באמת להבין מה אנחנו כותבים ולשנן ולקרוא אותם בבית כמו פסיכופתים רק בשביל שלא נשכח בטעות סעיף אחד לשאלה במבחן.
זה לא רציני, ומי שחושב אחרת תקוע 20 שנה אחורה בעיניי (ואני בטוח שבעיניי רוב מהתלמידים).
אבל עזוב, העיקר לרדת על הדור "המפונק והבכיין" חחחחחחחחחחחח