michael כתב:א. אני חושב שמותר לאדם להעביר ביקורת על אלוהים.
אומנם אנחנו לא "משה רבינו" , אבל אני מזכיר לך שמשה רבינו פנה לאלוהים וביקש ממנו לחוס על עם ישראל אחרי חטא העגל.
אלוהים רצה לפגוע בעם ומשה היה זה שמיתן את התגובה שלו בצורה רבה.
אולי היה חסר לנו "משה" בשואה כדי למתן את הכעס "האלוהי" הזה ולהציל את המיליונים שנרצחו ?
ב. כפי שחלק מהרבנים אומרים יכול להיות שהיה צריך לגדוע חלק מהעם לפי תפיסת האל כדי להציל את היתר ,
אולם אני כאדם לא מסוגל לתפוס השמדת ילדים וחסרי ישע.
זה נראה לי כל כך חסר רגש וחסר רחמים , ולא מסתדר לי עם אלוהים "אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת".
איפה הרחמנות ???
א. יש הבדל בין להעביר ביקורת לבין לבקש\להתחנן. וכמו שאמרת, משה הוא אחד במינו, והוא אינו בר השוואה. לא ניתן להשוותו אפילו לתנאים, שעפ''י המדרשים היה ביכולתם להחיות מתים, אז על אחת כמה וכמה כשמדובר בחכמים מדור ה''אחרונים''. במידה והיה אדם ברמת הקדושה של משה, בתקופת השואה, אזי שבהחלט יתכן שממדיה היו פחותים.
ב. כאן אתה מתייחס למה שאני אמרתי, שבמידה וקיומו של האל הוא נתון עובדתי, אז לא בהכרח אנחנו נבין את פעולותיו. אני לא רוצה להיכנס לכל נושא הגלגול נשמות ושאר הדיבורים האלה, כי אני לא מבין בזה בכלל. אבל אם שוב נמשיך בחזקת קיומו של האל, אזי שישנו גם עולם הבא(גן עדן וגהנום)וכתוצאה מכך, אותם נספים - בייחוד ילדים שעוד לא פשעו ולא חטאו - זוכים לחיים טובים לאין שיעור גם ביחס לחייו של האדם המאושר עלי אדמות. אז בגלל שאתה(וגם אני כמובן)לא מסוגל לתפוס את קיומו של עולם שמעבר, אתה לא יכול להבין זוועות כאלה. אני חושב שבעולם בו הכל היה שקוף, וקיומו של העולם הבא היה עובדה שאין עוררין לגביה, אז החיים שלנו היו הרבה יותר קלים בכל מה שקשור לתפישת פעולות האל.